Nové online podvody a falošné zľavy pred Vianocami: Black Friday je ich najrušnejší deň
6m čítanie

Nové online podvody a falošné zľavy pred Vianocami: Black Friday je ich najrušnejší deň

Dnes je tzv. Black Friday, ktorý už tradične štartuje vianočnú sezónu výraznými zľavami nielen v kamenných obchodoch aj e-shopoch. Predvianočné nákupy však pravidelne priťahujú podvodníkov, ktorí dnes používajú omnoho sofistikovanejšie metódy ako kedysi – od deepfake videí a klonovaných (podvodných) e-shopov až po falošné rezervácie na známych platformách či podvodné kuriérske správy. UNIQA upozorňuje, že počet nahlásených kyberškôd pred Vianocami a špeciálne počas týchto dní pravidelne rastie.

Slovenská obchodná inšpekcia, banky aj Národný bezpečnostný úrad každoročne varujú, že najväčšou sezónou podvodov je obdobie od Black Friday až do Vianoc. Podvodníci dnes využívajú aj umelú inteligenciu a sú pripravení cieliť útoky presne – často s použitím reálnych údajov obete.

Útočníci využívajú AI, Deepfake videá aj falošné rezervácie ubytovania

„Kým v minulých rokoch podvodníci ľudí oberali o peniaze najmä cez falošné e-shopy, phishingové maily či textové správy, dnes využívajú aj AI a ich metódy sú už premyslenejšie,“ hovorí Zdeněk Hruška, manažér poistenia majetku UNIQA.

Spoločnosť ESET už minulý rok upozornila na deepfake reklamné videá, ktoré imitujú slovenské aj zahraničné osobnosti a presviedčajú ľudí, aby klikli na výhodnú ponuku či výpredaj. Po kliknutí sa obete často dostanú na stránku, ktorá od nich vyláka prístup k bankovej karte alebo k online bankingu. UNIQA zaznamenala už niekoľko prípadoch škôd spôsobených presne týmto typom reklám.

Ďalší silný trend tohto roka sú podvody na ubytovacích platformách, najmä Booking.com a Airbnb. Podvodníci používajú reálne údaje o rezerváciách, ktoré získali prelomením alebo odcudzením účtu hostiteľa či používateľa. Mail s odkazom vedie na dokonalo napodobnenú webstránku, kde ľudia zadajú údaje o karte.

Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) tento mesiac upozornil aj na nové prípady:

  • deepfake telefonátov „bankára“ – útočník používa napodobnený hlas, tvrdí, že na účte prebieha podozrivá transakcia a žiada kód z SMS,
  • podvodné QR kódy, ktoré sa objavujú v BF reklamách a po naskenovaní stiahnu škodlivú aplikáciu,
  • prebraté marketplace účty (napr. Facebook Marketplace) – útočník komunikuje v mene legitímneho predajcu, no platba prechádza cez falošnú bránu
  • podvodné stránky kuriérskych spoločností so žiadosťou o doplatenie 1,50–2,00 eur.

Množia sa falošné zásielky, nevyžiadané dobierky a predstierané problémy s doručením

Pred Vianocami pribúdajú aj tradičné podvody:

  • nevyžiadané balíky na dobierku – ľudia zaplatia za lacnú alebo prázdnu zásielku,
  • falošné e-maily a SMS od Slovenskej pošty či kuriérskych spoločností, žiadajúce poplatok za doručenie,
  • SMS o zablokovanom balíku, kde treba „aktualizovať adresu“ alebo zaplatiť colný poplatok cez podozrivý link.

Jeden z klientov UNIQA sa stal obeťou takéhoto útoku. Prišla mu SMS pripomínajúca Slovenskú poštu s výzvou na zaplatenie 2-eurového poplatku. Keďže balík reálne čakal, zadal údaje o karte. Podvodníci následne vybrali z účtu 2 000 eur. Banka mu peniaze nevrátila s odôvodnením, že nepochybila.

„Klient kontaktoval našu asistenčnú službu ku kyberpoisteniu. Po analýze sme potvrdili zneužitie platobnej karty a klientovi sme škodu preplatili,“ opisuje prípad Z. Hruška z UNIQA.

Ako pomáha kyberpoistenie: okamžitá asistencia, právna pomoc aj náhrada škody

Ak už podvodník získal prístup k údajom o karte alebo k účtu, je rozhodujúce konať rýchlo.

Ak má klient poistenie domácnosti s pripoistením kybernetických rizík, má nárok na:

  • okamžitú asistenciu,
  • podporu pri blokovaní karty a účtov,
  • právnu pomoc voči banke či prevádzkovateľovi platformy,
  • právne kroky voči páchateľovi,
  • náhradu škody do výšky limitu poistenia.

Poisťovňa môže dokonca prebrať komunikáciu s bankou v mene klienta.

„Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop či škodlivý email, poisťovňa uhradí náklady na právne zastupovanie aj škodu,“ dopĺňa Hruška.

Falošné e-shopy pribúdajú najmä pred Vianocami

Falošné e-shopy sa v období od Black Friday až do Vianoc množia. Zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach, často s extrémnymi zľavami či falošnými značkami. Varovanými signálmi sú gramaticky nesprávne texty, chýbajúce kontaktné údaje,nereálne nízke ceny, len jedna možnosť platby (často kartou), chýbajúce zabezpečenie webu (HTTPS).

„Žiadny seriózny obchod nebude od zákazníkov žiadať citlivé údaje cez nezabezpečený kanál,“ upozorňuje Hruška.

Najväčšie problémy ľudí vznikajú najmä pri zahraničných predajcoch, ktorí nespadajú pod kontrolu Slovenskej obchodnej inšpekcie. Kyberpoistenie však pomáha aj v týchto prípadoch.

„Poistné plnenie sa týka aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z územia členského štátu EÚ, Švajčiarska alebo Nórska,“ vysvetľuje Z. Hruška z UNIQA.

Poistenie kybernetických rizík

UNIQA ponúka poistenie kybernetických rizík pre fyzické osoby v najširšom rozsahu na. Dá sa pripoistiť k poisteniu domácnosti a platí pre všetkých členov domácnosti. Chráni teda nielen osobu, ktorá si poistenie uzatvorí, ale pre celú rodinu, resp. všetkých členov, ktorý žijú s poisteným v spoločnej domácnosti.

Čo všetko toto krytie zahŕňa

  • útoky v rámci elektronických platieb: ak sa stanete obeťou podvodníkov na internete a z účtu Vám napr. zmiznú peniaze, poisťovňa zabezpečí kompletnú asistenciu pre nápravu, uhradí škody klienta v súvislosti s podvodnou transakciou do limitu plnenia, uhradí náklady na súdne konanie a zabezpečí právne zastúpenie
  • ohrozenie virtuálnej identity: v prípade zneužitia osobných údajov na podvodné získanie pôžičky či hotovosti máte nárok na právne zastúpenie, úhradu nákladov na súdne konanie, úhradu vzniknutých nákladov na vydanie nových dokladov. Ochrana sa v tomto prípade týka mena a priezviska, adresy, dokladu totožnosti, vodičského preukazu, telefónneho čísla, emailu, IP adresy, hesla a IBAN
  • poškodenie dobrého mena: ak sa stanete obeťou kyberšikany alebo ohovárania, poisťovňa zabezpečítzv. „Cleaning“- odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií na internete alebo tzv. „Flooding“ –  vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov. Máte tiež nárok na právne zastupovanie a úhradu súvisiacich nákladov
  • riziko nákupu cez internet: v prípade sporu s e-shopom vyplatíme náhradu za nedoručený, poškodený alebo nekompletný tovar, úhradu priamo vzniknutých škôd do limitu plnenia a máte nárok aj na právne zastupovanie. Poistné plnenie sa týka aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska.
  • non stop asistencia: ako bonus má poistený občan k dispozícii právne poradenstvo vo forme neobmedzenej linky právnych informácií a aktívnu pomoc špecialistov pre danú oblasť na riešenie konkrétnych prípadov